Kinderhersenen zijn gevoeliger voor alcoholschade
12 March 2009
By on 17:28

Kinderombudsman 

Velp (GLD)

Kinderhersenen zijn gevoeliger voor alcoholschade. Vooral onder de 16 jaar. Toch denkt blijkbaar bijna de helft van de ouders daar anders over.Ouders zijn niet voldoende doordrongen van de gevolgen van alcoholgebruik bij jonge kinderen. Dat blijkt uit een groot onderzoek van het Trimbos-instituut. Zo denken veel ouders dat kinderen onder de 16 best mogen beginnen met alcohol proeven. Maar ook regelmatig drinken onder de 16 is prima, zo vond één op de drie ouders met kinderen onder de 16. Waarom is dit slecht?

Hersenschade
Hoe jonger iemand is, hoe groter het risico op hersenschade door alcohol. Tijdens de zwangerschap drink je daarom niet. Maar ook puberhersenen zijn nog niet volgroeid. Dit geldt vooral voor: http://www.dokterdokter.nl/mijn-kind/schoolkind/article/3347/ouders-kennen-risico-drinkende-puber-nietDe kinderombudsman vind dat de overheid moet zorgen voor strenge leeftijdscontroles in uitgaansgelegenheden.Geen drank en of drugs onder de 18jaar..!
Want drank&drugs maken veel meer kapot dan je lief is: http://www.youtube.com/watch?v=6XFjKtj3jSM&eurl=http://kinderombudsman.hyves.nl/

Een verbod op de verkoop van mixdranken in de supermarkt en een alcohol/drugsverbod op schoolfeesten zou volgens de meeste jongeren zelf ook een goede maatregel zijn om alcohol en drugsmisbruik tegen te gaan. Dit bleek ook al eerder uit een onderzoek onder 1.658 scholieren via het http://www.landelijkjeugdforum.nl/ .
Ruim een derde (31%) van de jongeren zegt ooit dronken te zijn geweest. Een vergelijkbaar percentage (32%) vindt het acceptabel zoveel te drinken als hij/zij zelf wil. Driekwart (74%) van de jongeren denkt dat meer dan de helft van zijn medescholieren één keer per week alcohol drinkt, terwijl ‘slechts’ 56% zelf aangeeft de afgelopen maand te hebben gedronken.

Praten met ouders en op scholen over de gevaren van alcohol wordt door jongeren en de kinderombudsman gezien als wenselijk en effectief.
Ruim de helft (54%) van de jongeren vindt het (heel) goed als ouders de leeftijdsgrens van 18 jaar hanteren. Slechts de helft van de jongeren wordt het door de ouders verboden te drinken. Drinkende jongeren geven aan dat hun ouders ten aanzien van alle mogelijke maatregelen toleranter zijn dan ouders van niet drinkende jongeren.

De overheid moet volgens de scholieren zelf ook zorgen voor strenge leeftijdscontroles in uitgaansgelegenheden (52%). Ook het beboeten van jongeren nu nog onder de 16 jaar die alcohol kopen is volgens jongeren niet effectief (47%). Maar een leeftijdsverhoging naar 18 jaar voor het kopen van alcohol en of drugs zou volgens 41% een effectievere maatregel zijn. Alcohol: preventie op school en in het gezin Alcohol is niet enkel slecht voor de gezondheid, het stimuleert ook je gedrag: vechten, diefstal, spijbelen op school, depressie, zelfverminking, zelfmoordpogingen zijn vaak ook de oorzaak van alcohol en drugsgebruik … Vandaar dat ook scholen er goed aan zouden doen om programma’s op touw te zetten voor vroegtijdige preventie.

Een onderzoek dat ik een paar jaar geleden begeleidde, leverde vergelijkbare resultaten op.
Daar kwam destijds ook nog uit naar voren dat maatregelen van de overheid ongeloofwaardig overkomen; jongeren kunnen bijvoorbeeld nog steeds makkelijk en ongestraft drank en of drugs kopen.
Ouders, verzorgers let op uw kinderen. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>